Nu we meer thuiswerken is het goed om eens stil te staan bij je werkplek thuis. We weten het allemaal; te lang en op een verkeerde manier zitten kan zorgen voor vervelende pijnklachten aan nek, schouders, armen, handen, rug en hoofdpijn. Dynamisch en actiever zitten kan je daarbij helpen! Dat doe je heel eenvoudig met behulp van een zitbal of wiebelkussen. Beide producten zijn makkelijk en goedkoop online te verkrijgen.

We hebben een online live training ontwikkeld over je thuiswerkplek ergonomisch instellen zodat je Fit en gezond achter het beeldscherm blijft. Juist in deze corona tijd.

Meer informatie »

Gebruik een zitbal of wiebelkussen

De zitbal of een wiebelkussen stimuleert een actieve en dynamische zithouding. Ook worden rug- en buikspieren meer actief gebruikt dan bij een stoel. De zitbal en een wiebelkussen zijn daarom prima te gebruiken op je thuiswerkplek.

De meeste tafels thuis zijn te hoog voor beeldschermwerk. Mocht je geen in hoogte verstelbare bureaustoel of tafel hebben dan kan dit belastend zijn voor je nek-en schoudergordel. Door een wiebelkussen op je stoel te plaatsen sla je twee vliegen in 1 klap; je zit hoger en dynamischer!

Gebruik de zitbal ter afwisseling van je (bureau) stoel, bijvoorbeeld 2 a 3 x per dag 30 – 60 minuten.

Let bij het aanschaffen van de zitbal op de juiste grootte van de bal of deze past bij jouw lichaamslengte. Zorg dat je de zitbal op de juiste hoogte instelt en voldoende opgepompt hebt. Hierbij geldt dat de benen het beste in hoeken van iets meer dan 90 graden kunnen zijn. Oftewel je heuphoogte is wat hoger dan je kniehoogte. De voeten zijn plat op de grond.
Stel je thuiswerkplek zo in dat wanneer je handen op het toetsenbord rusten:

  • je armen in hoeken van 90 graden zijn,
  • je onderarmen evenwijdig aan de grond zijn,
  • je bovenarmen naast je romp zijn,
  • je schouders ontspannen en laag zijn.

Dynamische pauzes houden

Ook is een zitbal zeer geschikt om rek- en krachtsoefeningen mee te doen; op you tube vind je genoeg leuke voorbeelden. Doe bijvoorbeeld 3 x per dag 10 min rek- en strekoefeningen met de zitbal.

Checklist thuiswerkplek

Wil je zelf je thuiswerkplek checken of je je thuiswerkplek ergonomisch goed hebt ingesteld? Stuur ons dan een mail en we sturen je de checklist gezond beeldschermwerk voor je thuiswerkplek gratis toe.

Online advies en ergonomische werkplekcheck van je thuiswerkplek

Wil je een online ergonomisch advies van jouw thuiswerkplek door 1 van onze ervaren bedrijfsoefentherapeuten?  Neem dan contact met ons op of kijk hier voor onze online training thuiswerkplek.